OBJEKTIF
Pengurusan-Mengurus perlantikan, pengambilan saraan, kemajuan kerjaya dan disiplin staf berpandukan Perintah Am, Pekeliling-pekeliling, Surat-surat Pekeliling serta lain-lain Arahan Kerajaan
Perancangan-Merancang pelunjuran pelajar selaras dengan perancangan akademik dan dasar-dasar universiti.
Pelaksanaan-Melaksanakan program pengurusan kualiti dan produktiviti yang berterusan bagi mewujudkan budaya kerja berkualiti di kalangan staf, selaras dengan Pekeliling –pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam.
Prosedur-Memastikan urusan pentadbiran dan operasi universiti dilaksanakan mengikut prosedur dan tadbir urus yang baik.
Dasar-Memastikan dasar dan prosedur keselamatan dan perlindungan universiti secara terancang, sistematik, cekap dan berkesan.
VISI-Menjadi entiti yang cemerlang dengan memberikan perkhidmatan keselamatan selaras dengan wawasan UPNM.
MISI-Memberikan perkhidmatan keselamatan selaras dengan pelan strategi universiti.
PIAGAM PELANGGAN
- Memberikan perkhidmatan kaunter yang sentiasa cepat dan menepati kehendak pelanggan.
- Menjawab panggilan telefon secepat mungkin dan tidak lewat daripada 3 deringan.
- Beriltizam untuk memberi perkhidmatan yang cekap dan mesra pelanggan.
- Melahirkan anggota keselamatan yang berkualiti, berdaya saing dan berupaya untuk terus maju.
- Menjadikan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia yang terkemuka melalui perkhidmatan keselamatan yang berkualiti.
- Memantapkan Sistem Keselamatan yang berkualiti, cekap dan berkesan, telus dan mesra pelanggan berteraskan nilai-nilai murni.
- Melaksanakan sesuatu kerja yang telah diamanahkan agar dapat dicapai dengan berkesan.