
- Details
- Bil. Capaian: 582
Bentuk bulat menggambarkan kebulatan tekad dan kesatuan semangat warga UPNM dalam menyempurnakan tanggungjawab yang dipikul.
Komponen penting logo UPNM diletakkan di tengah-tengah logo kualiti dengan latar belakang tiga warna perkhidmatan darat, laut dan udara yang membawa makna UPNM bersatu ke arah kualiti.
Moto Kualiti Pemangkin Kecemerlangan diletakkan sebagai kepentingan kualiti yang unggul sebagai teras kecemerlangan.

- Details
- Bil. Capaian: 739
1. Peranan dan Fungsi Seksyen Pengurusan Kualiti
- Menyelaras penyediaan, penyemakan dan penyelenggaraan dokumen dan rekod sistem pengurusan kualiti MS ISO 9001 setiap Fakulti/ Jabatan/ Pusat/ Bahagian di UPNM.
- Menjalankan kajian terhadap maklum balas pelanggan dan aduan serta menyelaras usaha-usaha penambahbaikan yang berterusan.
- Menyelaras dasar berkaitan dengan pembangunan jaminan kualiti dan peningkatan semua aspek operasi universiti.
- Mengumpul, menyebar dan menerbitkan maklumat berkenaan dengan aspek kualiti.
- Menjalankan kajian terhadap maklum balas pelanggan dan aduan; serta menyelaras usaha-usaha penambahbaikan berterusan.
- Menjalin hubungan dengan unit/ pusat kualiti di institut pengajian tinggi lain bagi berkongsi pengalaman dan maklumat berkaitan isu kualiti pengajian tinggi.
- Melakukan penyelidikan berkaitan kualiti dalam pengajian tinggi dengan menggabungkan kepakaran dalaman dan luaran bagi membantu pembikinan keputusan dan perancangan kualiti di UPNM.
- Menyediakan perkhidmatan konsultasi dalam bidang pengurusan kualiti.
2. Peranan dan Fungsi Seksyen Pengurusan Inovasi
- Menjadi urusetia dan penyelaras bagi proses penghantaran data-data MyMoheS, MyRA, 1NationProspek, My3S, SBSys, MASTIC dan lain-lain yang berkaitan.
- Menyalurkan laporan data secara berkala kepada pihak berkepentingan seperti KPT, (PPPM-PT, 1 Nation Prospect, MyMoheS, MyRA, SBSys), MPi, KPI OBB, Lembaga Pengarah Universiti (LPU), Pengurusan UPNM dan lain-lain.
- Merancang, membantu dan menyelaras bengkel-bengkel berkaitan MyMoheS, KPI OBB, MPi serta sistem-sistem data yang lain.
- Menguruskan pengumpulan, melakukan analisa dan pengesahan data serta maklumat rasmi universiti secara berterusan.
- Bertanggungjawab dalam menguruskan mesyuarat/ sekretariat/ data setempat sebelum penghantaran data keluar dari UPNM (takwim mesyuarat mengikut proses pengumpulan data).
- Membantu mengurus selia dan megkoordinasi kepada aktiviti-aktiviti berkaitan kualiti seperti Program Hari Inovasi, KIK, Hari Anugerah Cemerlang dan seumpamanya.
3. Peranan dan Fungi Seksyen Pengurusan Risiko
- Menyelaras hal ehwal pengurusan risiko bahagian.
- Menyelaras aktiviti Keselamatan & Kesihataan Pekerjaan di bahagian.
- Membantu memantau laman sesawang BJKPD, Autonomi dan ISO supaya sentiasa dikemas kini.
- Memastikan segala aktiviti bahagian dilaporkan dari masa ke semasa dalam e-Berita BJKPD.